Tillämpning och Konsumentskydd

De här Köpvillkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Sakta Safe and Active AB, nedan kallat Sakta. Vi tillämpar fullt ut bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd på samtliga köp på Sakta AB, både i butiken och på webben.

Upprättande av avtal om köp

Saktas fullständiga villkor, kopior av garantivillkor för enskilda produkter eller andra villkor som hänger ihop med köp kan beställas på 08-650 2520. Avtal om köp på nätet upprättas då din beställning har bekräftats av Sakta via e-mail till den e-mailadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. Sakta säljer inte till personer under 18 år. Personer som är under förmyndare eller som har god man måste beställa via sin förmyndare eller god man. På vår hemsida kan vi bara sälja till personer som har en leveransadress i Sverige.

Företag som önskar köpa varor hos oss måste skriva e-mail med artikel, faktura och leveransadress, organisationsnummer och beställares namn och telefon.

Priser, frakt och avgifter

Vi debiterar 79:- i frakt för köp upp till 1000:- kronor. För köp över 1000:- är det fri frakt. De priser som anges på Sakta.se är inklusive mervärdesskatt (moms). Vi debiterar en avgift på 150 kr (SEK) för outlösta paket som inkommer i retur till oss från PostNord.

Speciella villkor gäller för personer som önskar prova elfordon på distans. Du får använda fordonet i upp till en månad och kan ändå returnera varan. Vi debiterar en summa som motsvarar 12% av varans pris samt en returfrakt på 495:-. Om du vill använda elfordon på prov behöver du inte ange detta i förväg. Alla köpare av elfordon har tillgång till detta alternativ. Om du vill returnera ett elfordon ska du kontakta oss på order@sakta.se och ange namn, telefon och numret på din order.

Leverans

Normal leveranstid är 1 – 2 arbetsdagar från det att Sakta.se har bekräftat din beställning via e-post. Vi expedierar bara på vardagar, inte lördag- eller helgdagar. Sakta använder följande fraktalternativ:

• PostNord Varubrev 1:a klass tillämpas för mindre försändelser (som väger under 2 kg).

• PostNord MyPack Collect tillämpas på stora paket (eller paket som väger över 2 kg).

Paket skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns tillgängligt för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Om du inte angivit ett mobiltelefonnummer skickas din avisering via post. Vid uthämtning av försändelsen ska giltig ID handling uppvisas. Om ett ombud hämtar ditt paket ska bådas legitimation uppvisas. I de fall där ditt paket ryms i din brevlåda behöver du inte hämta ut det på ett utlämningsställe (med undantag för försändelser som skickats som paket).

I samband med att din order skickas från Saktas lager så skickas ett e-post till angiven mailadress. Paketet bör rimligast nå dig inom 1 – 2 arbetsdagar. Om du mot förmodan inte har erhållit din leverans inom 5 arbetsdagar så ber vi dig kontakta kundtjänst. Vi reserverar oss för eventuella förseningar hos PostNord.  Det kan hända att paket kan försvinna vid transport till dig. Vi försöker då i första hand avhjälpa genom att skicka ett nytt paket till dig, i andra hand häva ditt köp.

Större elfordon skickas med DHL pall och lämnas vid dörren. Elfordon kommer alltid i en ytterkartong och kan behöva viss sammansättning. Dock krävs inga verktyg för montering. Om du har speciella behov, t ex behöver hjälp med uppackning av ditt elfordon, kontakta oss innan köp på 08-650 2520.

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom 14 dagar återsänds till Sakta.se. Om detta sker debiteras en avgift på 150 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Sakta.se’s administration, returfrakt och hantering. Observera att outlösta paket inte omfattas av ångerrätten.

Ångerrätt/Retur

Du som konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Kontakta vår kundtjänst innan du returnerar en produkt för att få returen godkänd. Följ sedan den returinstruktion som medföljde din leverans. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i ett väsentligen oförändrat skick.  I annat fall har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag motsvarande det minskade värdet. Det kan bli upp till 100 % av varans värde.

Hygienartiklar kan dock inte returneras. Ångerrättstiden börjar löpa den dag då du som konsument får varan i din besittning.  Om du utövar din ångerrätt ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar meddela oss att du önskar ångra din vara och därefter har du 14 dagar på dig att på egen bekostnad sända tillbaka varan till Sakta.se enligt bifogad returinstruktion 

Observera att läkemedel och produkter som klassificeras som livsmedel inte omfattas av ångerrätten. Kontakta därför kundtjänst för att få din retur godkänd innan du skickar produkten. Om du väljer att returnera till Sakta.se står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning Samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Du bekostar själv returen.  Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelande om ånger. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning/alt. stängning av faktura att ske utan onödigt dröjsmål 

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Sakta.se eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Sakta.se har angivit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Sakta.se ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Sakta.se förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverera varan och i sista hand göra ett återköp. Vid reklamation, kontakta kundtjänst. Varor som är köpta på Sakta.se kan reklameras/returneras i våra butiker men då ska du ta med alla handlingar, fakturor mm vid ditt besök.

Transportskador

Sakta.se ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under transport till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Sakta rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar vår kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.Du kan läsa mera om Klarnas villkor på https://www.klarna.com/se/villkor/ 

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas köpvillkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du Saktas köpvillkor. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.

En kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. Frågor om Klarna Checkout kan du ställa hos deras kundtjänst.vid https://www.klarna.com/se/kundservice  Vi belastar ett ev kontokort först när vi skickar varan, så pengar dras inte om vi inte har skickat varan till dig.  Vår sk betalväxel uppfyller kraven för PCI DSS. 

Betalning med Fritt Val

Den som vill beställa en vara på distans men betala med rekvisition från Stockholms Region eller Sörmlands Läns landsting kan inte använda vanliga beställningen på Sakta.se. Istället måste man ringa oss på 08-650 2520. Det går att köpa med Fritt Val på distans men den beställningen måste hanteras utanför hemsidan. Skriva gärna upp vilken vara du tänkt köpa innan du kontaktar oss.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Saktas skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Saktas förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Sakta.se rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

Sakta ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med gällande tillämplig lagstiftning. Genom godkännande av köpeavtalet med Sakta.se samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Sakta, eller Saktas samarbetspartners, genom sms, e-post eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden. Se hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy.

Om cookies

Den här webbplatsen innehåller cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Se hur vi hanterar dina cookies i vår Integritetspolicy.

Pris- och produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Sakta.se rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Sakta.se inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi reserverar oss för att en bild av en produkt kan ha ändrats utan vår vetskap och att den förpackning du köpt därför kan se annorlunda ut. Vi uppdaterar våra bilder och vår produktinformation allt eftersom vi får notifikation om ändring.

Produktsäkerhet

Sakta.se tillhandahåller noga kontrollerade och godkända produkter i sortimentet. Samtliga fordon har CE godkännande och i förekommande fall även medicinskt tekniskt godkännande.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Du kan även registrera ditt ärende via EU-kommissionens webbplats för klagomål gällande köp online.  Vill du kontakta ARN kan du gå till https://www.arn.se eller skriva till ARN; Box 174, 101 23 Stockholm.

Frågor om köpvillkor

För frågor kring innebörden av dessa Köpvillkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Saktas kundtjänst på info@sakta.se 

Kontaktuppgifter

För frågor ring 08-650 2520. Du kan ställa frågor direkt till butikerna eller till webbtjänsten på tonval 1, 2 eller 3. Du kan skriva oss per e-mail till order@sakta.se. Du kan även skicka vanlig post till Sakta, Fleminggatan 67, 112 33 Stockholm.